Készenléti jellegű munkakör: Az új szabályok 2025. január 1-től

LinkedIn Megosztás

 
Szerző: Dr. Máriás Attila LL.M ügyvéd, munkajogi tanácsadó, 2025. január 19.

A készenléti jellegű munkakör egy különleges foglalkoztatási forma – pontosabban speciális munkaidő-szervezési mód –, amely lehetőséget biztosít a munkáltató számára, hogy az általános munkaidő-szervezési szabályoktól eltérő módon szervezze meg a munkaidőt.

Ez a speciális munkaidő-szervezési mód azért is unikális, mert az Európai Unió más tagállamaiban nincs hasonló szabályozás. Az alábbiakban áttekintjük a készenléti jellegű munkakör lényegét és azt, ami 2025. január 1-től változott.
 

Mi a készenléti jellegű munkakör?

A készenlét és a készenléti jellegű munkakör nem azonos fogalmak. Ahogy arra a Kúria az Mfv.II.10.131/2014/7. számú ítéletében rámutatott, mindkét jogintézmény esetében meghatározó ismérv a munkavégzésre történő rendelkezésre állás. Azonban az ügyelet, illetve készenlét ellátására a rendes munkaidőn kívül kerül sor, míg a készenléti jellegű munkakörben a munkavállaló a rendes munkaidejében végez munkát.

Az Mt. 91. § alapján készenléti jellegű a munkakör, ha:

  • a munkakörbe tartozó feladatok jellegéből adódóan – hosszabb időszak alapulvételével – a rendes munkaidő legalább egyharmadában nincs munkavégzés, és a munkával nem töltött időt a munkavállaló pihenéssel töltheti; vagy
  • a munkavégzés – különösen a munkakör sajátosságaira és a munkavégzés feltételeire tekintettel – a munkavállaló számára az általánoshoz képest lényegesen alacsonyabb igénybevétellel jár.

A készenléti jellegű munkakörben a munkáltató és a munkavállaló között külön megállapodás köthető. Ennek keretében a munkáltató napi 24 órás vagy heti 72 órás munkaidő-beosztást rendelhet el. Ha a munkáltató munkaidőkeretet is alkalmaz, akkor ez rendes munkaidőben rendelhető el.
 

2025-től hatályos változások

 

1. Felmondási szabályok módosítása

A készenléti jellegű munkakörben megkötendő napi 24 órás vagy heti 72 órás munkaidő-beosztás alkalmazására vonatkozó szabályok 2024. december 31-ig az alábbiakat tartalmazták:

  • A megállapodás a munkavállaló által 15 napos határidővel, a naptári hónap vagy a munkaidőkeret végére mondható fel.

Az új szabályozás szerint:

  • Ha a munkaidőkeret hat hónapnál hosszabb, akkor a megállapodás hat hónap elteltét követően is felmondható, a naptári hónap utolsó napjával.
  • A felmondási idő továbbra is 15 nap.

2. Elszámolási szabályok

Amennyiben a munkavállaló a megállapodást a munkaidőkeret lejárta előtt mondja fel, a feleknek az Mt. 95. § (4) bekezdés a) pontja alapján el kell számolniuk egymással.

3. Védelem a munkavállaló számára

Nem változott abban a szabályozás, hogy a munkavállalót nem érheti hátrány, ha nem járul hozzá a megállapodás megkötéséhez, vagy ha azt felmondja.

4. Módosult az Mt. 135. §-a

Az Mt. 135. §-a kiegészült egy (8) bekezdéssel. Ez kimondja, hogy a kollektív szerződés a 99. § (3a) bekezdésében foglalt 15 napnál hosszabb, legfeljebb 30 napos felmondási időt is megállapíthat.
 

További információk

Ha még több információt szeretne kapni a 2025.01.01-től hatályos munkajogi változásokról vegyen részt 2025.01.22-én a NOVA Human Resources Kft. által szervezett fél napos előadáson, ahol dr. Radics Zsuzsannával tekintjük át a foglalkoztatáshoz kapcsolódó legfontosabb változásokat. További infó és jelentkezés itt:

Foglalkoztatáshoz kapcsolódó változások 2025

2025. március 5-én pedig dr. Pál Lajossal tartunk közös előadást a munkaidőkeret és a munkaidő-szervezés legfontosabb szabályairól, mely során részletesen beszélni fogunk a készenléti jellegű munkakörben történő foglalkoztatás szabályairól is. További infó és jelentkezés itt:

Munkaidőkeret és elszámolási időszak

 
Kép: „AI-generált illusztráció”